Afdeling: Imkersvereniging Eemkwartier

Zwerm gevonden?

Alarmnummer honingbijenzwermen 06.1582.5471 (of bel zelf een imker in uw eigen buurt, zie verderop)
Bij wespen mail naar info@ongediertebestrijdingeemland.nl of bel 06-4712.9425

Alleen voor de gemeenten Amersfoort, Leusden en Soest, voor andere plaatsen: zoek een naburige imkervereniging op.

Bijenzwermen

Vanaf het voorjaar tot laat in de zomer kunnen honingbijen gaan zwermen. De koningin verlaat dan met een deel van het bijenvolk de kast en de bijen zijn dan op zoek naar een nieuwe woonplek. Dit heet zwermen. Andere wilde bijen doen dit niet, die leven solitair of in kleine groepen. De imker vangt alleen honingbijen.

Een zwerm zoekt een tijdelijke verzamelplaats uit, waarna speurbijen op zoek gaan naar een nieuw onderkomen. Een zwerm blijft meestal nooit lang op een verzamelplaats zitten. Na een paar uur vertrekken ze vaak weer. Werksterbijen gaan dan op zoek naar een definitieve plek. Ze hebben geen enkele belangstelling voor mensen en ook niet voor zoetigheden. Voor de zwermvorming hebben ze zich helemaal volgezogen met honing.

Wanneer je een bijenzwerm hebt gevonden, bel dan een imker. Deze 'schept' de zwerm en geeft de bijen een nieuw thuis in een bijenkast. De bijen hebben op die manier een goede kans om te overleven en ze veroorzaken geen overlast door in een schoorsteen of spouwmuur een nieuw volk te stichten.

Vaak zal een imker vragen hoe groot de zwerm is (tennisbal, voetbal), of de zwerm goed bereikbaar is (vlak boven de grond, of is er een trap nodig) en vooral ook hoe lang de zwerm er al hangt. In een enkel geval kun je gevraagd worden om de zwerm met een plantensproeier zachtjes nat te sproeien; de zwerm zal niet vertrekken als ze denkt dat het regent.

We kunnen geen bijen verwijderen als ze zich al genesteld hebben in een (spouw)muur of iets dergelijks. Als u er binnen geen last van heeft kunt u ze laten zitten. Wilde bijen steken vrijwel nooit en als ze steken dringt de angel niet door in de menselijke huid. Dat gebeurt alleen bij hommels en honingbijen.

Imkers verwijderen alleen bijenzwermen als ze er bij kunnen, bijvoorbeeld aan een boom of schuur.

Voor informatie over wat u moet doen bij hommels, is er een prachtige informatiepagina https://www.knnv.nl/hommels

Woont u in een ander gebied van Nederland dan in de regio Amersfoort, dan moet u op zoek gaan naar lokale imkerverenigingen.

De volgende mensen kunt u bellen voor een zwerm, zij komen dan de zwerm halen, of schakelen anderen in om dat te doen:
(weet u niet te kiezen, bel dan gerust de secretaris Piet van Dijk 0615825471, die schakelt dan een zwermschepper in)

Amersfoort
Diana Wildschut  06-4815.4835
Wichert van de Brink  06-2072.0001
Jan Buijs 033-4611241 
Frank Talsma 06-4842.6901

Amersfoort-Noord
Ben Ossendrijver 033-4805840

Leusden
Piet Berix 06-2162.1657
Teun van Dalen 033-4940184

Soest
Hans van Eijden 06-2330.5257
Rob Zentveld 035-6035232

Hoogland 
Willem Bos 033-4803090 / 06-3618.8515

Nijkerk
Jan en Tonneke Duis-van Schaik 033-2454554, 06-4716.9450 of 06-2421.0940

Nijkerk, Nijkerkerveen, Hoevelaken (evt Putten en Bunschoten/Spakenburg)
Aline van Harten 06-4534.9166

Woont u in een ander gebied van Nederland, dan moet u op zoek gaan naar lokale imkerverenigingen.

Die vindt u via de homepage van de NBV, www.bijenhouders.nl/bijen-en-welzijn/bijenzwerm

Voor alle duidelijkheid, wespen zijn helder zwart-geel gestreept en gaan niet in een tros hangen. Ze kunnen wel in grote aantallen bij elkaar vliegen en bewegen zich dan voor de vliegopening van hun nest, dat vaak in een holte, onder dakpannen of in een spouwmuur is gebouwd. Voor de verwijdering van een wespennest moet u zich melden bij de ongediertebestrijding. U kunt op de website van www.meldpuntongedierte.nl meer informatie vinden of meteen bellen met 0900-2556677.

====================================================================================================================== 

Geen bijen, maar hommels? Laat ze lekker zitten, ze komen niet op mensen af. Zie ook https://www.knnv.nl/hommels

De imkervereniging komt geen hommels bestrijden. Dat is niet ons werk, wij halen alleen honingbijenzwermen op (zie pagina Zwermen). Maar we zijn tegen  het vernietigen van hommelnesten. Hommels zijn belangrijke bestuivers.

Maak van uw tuin een hommelparadijs

Er bestaan ongeveer 250 soorten hommels en een kwart daarvan is bedreigd. Hommels zijn nuttige bestuivers, ze zorgen voor een deel van ons voedsel. Door gebrek aan nestgelegenheid, te weinig eten en het gebruik van pesticiden hebben de hommels het moeilijk. Als u weet waar u op moet letten, is het heel makkelijk om van uw tuin een hommelparadijs te maken. 
Dat kan door plekjes te maken waar ze graag wonen, zoals vogelhuisjes, een verlaten muizenholletje in het gazon, spouwmuren, een composthoop of een stapel blokken. In de winter zoekt alleen de koningin een plekje om te overwinteren; de werksters zijn dan dood. Dat doet ze vaak in een stapel takjes of een composthoop. Als uw alles in uw tuin opruimt is er weinig plek voor hommels en bijen. Dus: vooral NIETS opruimen. 

Hommels zijn gek op krokussen en sneeuwklokjes, maar niet op narcissen en tulpen. Koop dan wel biologische knollen. Hommels komen ook af op bessenstruiken, aardbeien en veel kruidenplanten.

Steken

Hommels komen in Nederland veel voor en zijn vrij onschuldig, de kans op een hommelsteek is zeer klein. Ze steken pas wanneer ze in het nauw gedreven worden en geen andere uitweg meer zien. Na het steken blijft de angel over het algemeen niet achter in de huid. Er treedt wel een korte pijnreactie op die enkele uren kan aanhouden. Ook kan er een allergische reactie optreden. Gelukkig gebeurt dit bij slechts 1 procent van de mensen. Hommels komen af op transpiratie, alcohol, zeep en parfum. Ze kunnen door kleding heen steken, dus dat biedt geen verdediging tegen een hommelsteek.

Meer informatie over hommels

Zie ook https://www.huidkwalen.nl/hommelsteek/
Kijk ook op www.knnv.nl/hommels een hele mooie pagina!!
Hier vindt u allerlei informatie over hommels en advies wat te doen met een hommelnest.
Kijk ook op http://www.transitielab.nl/?nl/hommels over hommelbescherming in Amersfoort.

Meldpunt ongedierte 

info@ongediertebestrijdingeemland.nl of bel 06-4712.9425, zie www.ongediertebestrijdingeemland.nl

Alleen voor wespen en hoornaars.

Contactgegevens

Imkersvereniging Eemkwartier
secretariaat
Piet van Dijk
Turfstreek 95
3766 HT Soest
06.1582.5471
voor zwermen in de regio Amersfoort zie de pagina
''Zwerm gevonden?"
eemkwartier@gmail.com