Afdeling: Imkersvereniging Eemkwartier

Beginnen als imker

De beginnerscursus voor imkers 2020 zit al vol.

Voor het nieuwe seizoen 2021 raadpleeg de pagina cursussen van de NBV. Het is mogelijk om op een wachtlijst te komen via jan.buijs@gmail.com.

Denkt u erover imker te worden?

Het houden van bijen is voor sommige mensen een hobby en enkelen zijn professioneel imker. Een ervaren imker heeft genoeg aan 3 uur per jaar (12x 1 kwartier) voor het verzorgen van zijn volk, beginners zijn soms wekelijks bezig in het seizoen. Daarnaast kost voorbereiden, opruimen en schoonmaken een aantal uren. In de winter is er veel tijd voor studie.
Bent u geïnteresseerdin hoe een bijenvolk functioneert en zou u zelf ook bijen willen houden? 

Graag geven we u een aantal tips:

  • Volg een introductie- of beginnerscursus
    Er worden ieder voorjaar (februari tot juni) cursussen gegeven, kijk voor de locaties en data op de website van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging. Ook de imkersvereniging Eemkwartier geeft beginnerscursussen en soms een voortgezette cursus. Op deze link vindt u de nieuwste cursus. Die van 2020 verschuift ivm corona naar 2021.

    https://www.bijenhouders.nl/cursussen/basiscursus/zTfyfK967R#info

  • Wordt lid van een lokale bijenhoudersvereniging
    Succesvol bijenhouden is afhankelijk van veel factoren. Een bijenvereniging is een uitstekende plek om ervaring te delen, zowel voor beginnende en gevorderde imkers. Vaak is er ook materiaal zoals een honingslinger of wassmelter die leden kunnen gebruiken. 
    De vereniging heeft verschillende locaties waar bijenvolken kunnen staan. Wilt u lid worden van de Imkersvereniging Eemkwartier, neem dan contact op met de secretaris, eemkwartier@gmail.com, 0615825471 Piet van Dijk
  • Bezoek de Landelijke Open Imkerijdagen 
    Maak kennis met imkers en ontdek meer over bijen. De Open Imkerij dagen voor 2020 zijn afgelast ivm corona.

Contactgegevens

Imkersvereniging Eemkwartier
secretariaat
Piet van Dijk
Turfstreek 95
3766 HT Soest
06.1582.5471
voor zwermen in de regio Amersfoort zie de pagina
''Zwerm gevonden?"
eemkwartier@gmail.com