Afdeling: Imkersvereniging Eemkwartier

Beginnen als imker

De beginnerscursus voor imkers 2022 zit al vol.

Voor het nieuwe seizoen 2023 raadpleeg de pagina cursussen van de NBV. Het is mogelijk om op een wachtlijst te komen via jan.buijs@gmail.com.

Denkt u erover imker te worden?

Het houden van bijen is voor sommige mensen een hobby en enkelen zijn professioneel imker. Een ervaren imker heeft genoeg aan 3 uur per jaar (12x 1 kwartier) voor het verzorgen van zijn volk, beginners zijn soms wekelijks bezig in het seizoen. Daarnaast kost voorbereiden, opruimen en schoonmaken een aantal uren. In de winter is er veel tijd voor studie.
Bent u geïnteresseerdin hoe een bijenvolk functioneert en zou u zelf ook bijen willen houden? 

Graag geven we u een aantal tips:

  • Volg een introductie- of beginnerscursus
    Er worden ieder voorjaar (februari tot juni) cursussen gegeven, kijk voor de locaties en data op de website van de Nederlandse Bijenhouders Vereniging. Ook de imkersvereniging Eemkwartier geeft beginnerscursussen en soms een voortgezette cursus. Op deze link vindt u de nieuwste cursus. 
  • https://www.bijenhouders.nl/cursussen/basiscursus/zTfyfK967R#info

  • Wordt lid van een lokale bijenhoudersvereniging
    Succesvol bijenhouden is afhankelijk van veel factoren. Een bijenvereniging is een uitstekende plek om ervaring te delen, zowel voor beginnende en gevorderde imkers. Vaak is er ook materiaal zoals een honingslinger of wassmelter die leden kunnen gebruiken. 
    De vereniging heeft verschillende locaties waar bijenvolken kunnen staan. Wilt u lid worden van de Imkersvereniging Eemkwartier, neem dan contact op met de secretaris, eemkwartier@gmail.com, 0615825471 Piet van Dijk
  • Bezoek de Landelijke Open Imkerijdagen 
    Maak kennis met imkers en ontdek meer over bijen. De Open Imkerij dagen zijn in 2022 op zaterdag 9 en zondag 10 juli. Klik hier voor een overzicht.

  • Kijk eens rond op Imkerpedia.nl
    Hierop staat werkelijk elke denkbare informatie over bijen en het houden van bijen. Wij bevelen deze website zeer aan. Wie zonder cursus wil beginnen diene zich hier te oriënteren. Ook zijn er op Youtube veel instructiefilmpjes te zien. Het volgen van een cursus of opleiding tot imker is in Nederland nog niet verplicht. In Duitsland wordt gewerkt aan een vergunningstelsel voor imkers, maar in Nederland is dat momenteel niet actueel. Wel zijn er gemeenten die het aantal imkers in een bepaald natuurgebied willen beperken, omdat honingbijen wilde bijen en andere verstuivers zouden kunnen verdringen. Dat is wetenschappelijk nog erg dubieus.

Contactgegevens

Imkersvereniging Eemkwartier
secretariaat
Piet van Dijk
Turfstreek 95
3766 HT Soest
06.1582.5471
voor zwermen in de regio Amersfoort zie de pagina
''Zwerm gevonden?"
of bel meteen 0612803818 (Jan Buijs)
secretaris@eemkwartier.org